Data

1.08.2016

Autor wpisu

Tomasz Jeziorski

Tomasz Jeziorski

50zł + 3 projekty do wyboru + przekazanie praw autorskich. Ile razy każdy z nas widział takie ogłoszenie opatrzone tytułem: „Zlecę profesjonalne logo”? Próbowałem kilkukrotnie drążyć w swojej głowie ten temat. Jaki typ osoby to pisze? Dlaczego w taki sposób, nie szanując pracy innych? Na zasadzie jakich kalkulacji wysuwa swoje propozycje? Nie znalazłem idealnej odpowiedzi, a moje najgorsze obawy tylko potwierdziły się z kolejną wizytą w serwisie oferia.pl

Jak wyceniamy usługę na przykładzie prostej strony WWW?

Powyżej screen z autentycznego zapytania w tym serwisie. Tym bardziej bolesne, że wrzucił je fotograf – czyli osoba, która sama świadczy usługi, musiała poświęcić sporo czasu, aby zdobyć wiedzę i umiejętności, wydała kasę na sprzęt itd. itd. Zatem, dlaczego nie szanuje drugiej strony medalu?

Spróbujmy odpowiedzieć sobie zatem na pytanie:

Na jakiej podstawie wyceniamy PROSTĄ stronę WWW?

Na początek prosty wykres. Komentarz chyba jest zbędny. Albo wolno i dobrze, albo tanio i niedobrze 🙂

Jak wyceniamy usługę na przykładzie prostej strony WWW?

Potrzebuję prostą stronę WWW – tanio!

Przyjmijmy wersję, że Pan fotograf chce prostą stronę, bez fajerwerków. Abstrahując już od celu takiej strony (strona fotografa jest jego najlepszym portfolio – jeśli będzie „brzydka”, nieużyteczna, niedostosowana, szablonowa – czy będzie sprzedawał lepiej? Jak chce zachęcić potencjalnych Klientów? Jaką ma wartość dodaną? Jak chce się przebić pośród setek innych ofert?), przejdźmy wprost do wyceny 🙂

Wycenić możemy pracę za efekt lub za roboczogodzinę.

Jeśli wyceniamy projekt w roboczogodzinach, rodzi się mnóstwo wątpliwości, szczególnie od strony Klienta – skąd mam wiedzieć, że akurat robiliście to 5h? Przecież to można zrobić w 15 minut, skąd Wasza kalkulacja 2h? Dlaczego roboczogodzina grafika wynosi tyle samo co programisty? Plus mem poniżej:

Jak wyceniamy usługę na przykładzie prostej strony WWW?

Celem uniknięcia miliona pytań i wątpliwości, przyjmujemy wycenę za efekt (w nawiasie roboczogodziny jedynie dla podglądu i porównania).

Wycena:

  • zakup szablonu na themeforest.net – około 250 zł netto
  • konfiguracja bazy danych, wgranie plików, konfiguracja WordPressa – około 2 roboczogodziny – około 100 zł netto
  • ocena możliwości szablonu wspólnie z grafikiem i programistą – jakie mamy możliwości budowy strony? Jakie wtyczki są dostępne? Jakie podstrony są zakodowane? Na jakiej podstawie programowej jest zbudowany szablon? Ile zmian trzeba dokonywać stricte w kodzie? – około 1,5 rg – 100 zł netto
  • praca grafika – znajdowanie zdjęć na bannery, kreacja bannerów, ikonek, piktogramów + obróbka dostarczonych zdjęć + późniejsza ocena spójności fontów, kolorów, odstępów itd. – około 4-6 h – czyli jakieś minimum 400 zł netto
  • praca programisty (Webdevelopera) – wrzucenie treści i multimediów (powiedźmy do 5 zakładek), konfiguracja formularza kontaktowego, dodanie animacji i prostych interakcji, osadzenie odpowiednich funkcji do „ładnej” prezentacji treści (rozwijane taby, cytaty, pogrubienia, kolumny, tabele itd.), ostylowanie brakujących elementów – około 1-1,5-h na podstronę, czyli 5-7,5 h – mamy minimum 500 zł netto
  • zakup i wdrożenie wtyczek dodatkowych – bardzo często przy projektach potrzeba jest zakupu jakieś płatnej wtyczki (rozbudowana i nowoczesna galeria, video player, countery itd.) – średni koszt na projekt w granicach – 300-400 zł netto
  • wdrożenie zmian i życzeń Klienta – po oddaniu pierwszych widoków, Klient bardzo często, gdy już widzi to na żywym organizmie, stwierdza, że jednak ten tekst trzeba podmienić, a to zdjęcie wywalić – średnio przyjmujemy około 3-4 rg – mamy kolejne 250 zł
  • testy finalne (w tym testy RWD) – projekt klepnięty, trzeba przetestować responsywność (na kilkudziesięciu ekranach), wyświetlanie się na różnych przeglądarkach, kod (czy nie zawiera jakiś błędów), treści, zdjęcia, czy linkowanie jest poprawne itd. – minimum 300 zł netto

Z tej prostej kalkulacji wychodzi nam jak na dłoni, że nie może to być tańsze niż 2200 zł netto!

A nie poruszyliśmy w ogóle spraw takich jak:

  • copywriting – czyli kto ma napisać treści na stronę,
  • języki – czyli czy strona ma być w w kilku językach,
  • Speed Page – czyli optymalizacja szybkości jej działania,
  • SEO – czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę Google,
  • zabpieczenia WordPress – czyli zabezpieczenia przez atakami, wirusami, SPAMem, nieuprawionym logowaniem,
  • specjalne podstrony – czyli dedykowane podstrony typu katalog produktów, opinie Klientów itd.

Naturalnie, Pan fotograf może sobie zrobić tę stronę sam. Najpierw spędzić miesiąc czasu na nauce, potem na setkach prób, potem na nauce kodowania, aż po 6 miesiącach strona ujrzy światło dzienne. Czy będzie dobra? Nie wiem. Pytanie, ile mógłby przez te 6 miesięcy zarobić na swoich usługach, zamiast bawić się 24 godziny na dobę w webmastera? Pewnie byłoby to więcej niż wyliczone 2200 zł netto!

Zawsze można sprawdzić na ilekosztujestrona.pl, czy nie kłamię :). Pamiętajmy roboczogodzina to nie tylko 60 minut siedzenia przed komputerem. To przede wszystkim wiedza, doświadczenie i ciężka praca. Szanujmy pracę swoją i innych.

Pozdrawiam,
Tomek