Data

14.03.2022

Autor wpisu

Aneta Laskowska-Pala

Aneta Laskowska-Pala

Spotykamy się z nimi praktycznie codziennie: bardzo często to pierwsze skojarzenie, które pojawia się, gdy myślimy o marce. Tagline’y, bo o nich tutaj mowa, to hasła które doskonale określają charakter marki i nierzadko swobodnie funkcjonują również poza jej nazwą. Czym właściwie jest tagline? Do czego służy? O tym wszystkim przeczytacie poniżej.

CZYM JEST TAGLINE?

Kwestia definicji tagline’u wcale nie jest taka jednoznaczna. Jak się okazuje, pojęcie to bardzo często jest utożsamiane – zresztą nie do końca właściwie – z innym, powszechnie stosowanym określeniem „slogan” (o różnicy tych dwóch pojęć później). Jedno jest pewne, w gąszczu często niejednoznacznych informacji faktycznie można się pogubić. Czas zatem na konkretną definicję. Jak podaje w swojej książce Designing Brand Indentity Alina Wheeler:

Tagline to krótkie zdanie, które oddaje istotę marki firmy, jej osobowość i pozycję oraz wyróżnia ją na tle konkurencji.

Czym jest tagline?

Mimo że tagline cechuje krótka forma (maksymalnie ok. 10 słów), wbrew pozorom wcale nie jest łatwo go stworzyć. Artur Jabłoński w swojej książce „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” wspomina, że „najlepsze teksty powstają najtrudniej”. O słuszności tej tezy można się przekonać podczas tworzenia chwytliwego tagline’u.

Wg Aliny Wheeler tagline powinien być:

  • krótką formą,
  • wyróżnieniem marki na tle konkurencji,
  • przekazaniem istoty marki i jej pozycjonowania,
  • unikalny,
  • wpływający na emocje,
  • pozbawiony negatywnych skojarzeń,
  • prezentowany za pomocą małej czcionki,
  • może być chroniony i oznaczony znakiem wodnym,
  • prosty do powtórzenia i zapamiętania,
  • ciężki do stworzenia.

DO CZEGO SŁUŻY TAGLINE?

Dobrze przemyślany i chwytliwy tagline to potężne narzędzie do budowania marki – przyciąga uwagę konsumentów i pozwala wyróżnić ją na tle konkurencji. Służy również do wzmocnienia głównych wartości marki, nadaje jej tożsamość oraz pomaga w ustaleniu pozycji na rynku. Doskonale zapada w pamięć i nierzadko staje się częścią kultury popularnej.

Do czego służy tagline?

TYPY TAGLINE’ÓW

Marki, podobnie jak ludzie, różnią się między sobą – mają różne cele i w rozmaity sposób chcą dotrzeć ze swoim przekazem. Jedne stawiają na emocjonalność, inne są bardziej powściągliwe. Aby ich przekaz był spójny, a charakter marki odpowiednio podkreślony, należy zdecydować się na odpowiedni typ tagline’u.

Tagline’y rozkazujące – nawołują do konkretnego działania, zazwyczaj rozpoczynają się od czasownika, np.

Nike – Just do it! (Zrób to!)
Apple – Think different (Myśl inaczej)
Youtube – Broadcast Yourself

Tagline’y rozkazujące

Ciekawostka: Tagline Apple
Mimo, że hasło „Think different” oficjalnie funkcjonuje jako tagline marki, to początkowo hasło planowano wykorzystać jako slogan, który miał odnosić się wyłącznie do konkretnej kampanii. Jednak hasło wywarło na tyle mocne wrażenie i zapadło w pamięć konsumentom, że stało się synonimem marki i jest z nią jednoznacznie kojarzony.
Co ciekawe, sama fraza powstała jako odpowiedź na kampanię największego konkurenta marki – IBM – i jej hasła: „Think IBM”.

Tagline’y opisowe – zawierają opis usługi, produktu lub obietnicy marki, np.

KFC – It’s Finger Lickin’ Good (Palce lizać)
Red Bull – gives you wings (doda Ci skrzydeł)
M&Ms – melts in your mouth not in your hands (rozpływa się w ustach, a nie w dłoni)

Tagline’y opisowe

Ciekawostka: Tagline KFC
W 2020 roku w wyniku pandemii firma po 64 latach postanowiła zmienić swój kultowy tagline, który – jak poinformowała Catherine Tan-Gillespie, globalna dyrektorka ds. marketingu w KFC – przestał pasować do obecnej sytuacji. I tak „It’s Finger Lickin’ Good” zastąpiono samym „It’s Good”.

Tagline’y superlatywy – pozycjonują firmę jako najlepszą w swojej klasie, np.

BMW – The ultimate driving machine (Najlepsza maszyna do jazdy)
DeBeers – A diamond is forever (Diament jest wieczny)
Budweiser – King of beers (Król piw)

Tagline’y superlatywy

Ciekawostka: Tagline DeBeers
Hasło „Diament jest wieczny” zostało stworzone przez młodą copywriterkę, Frances Gerety, z agencji reklamowej NW Ayer w 1947 roku. Pięćdziesiąt lat później Ad Age uznało je za najlepsze hasło reklamowe XX wieku, które całkowicie zrewolucjonizowało świat diamentów i realnie wpłynęło na stworzenie potrzeby diamentowych pierścionków zaręczynowych.

Tagline’y prowokujące – prowokujące do myślenia, często występujące w formie pytania, np.

Dove – You are more beautiful than you think (Jesteś piękniejsza niż myślisz)
Adidas – Impossible is nothing (Nie ma rzeczy niemożliwych)
Mercedes-Benz – What makes a symbol endure? (Co sprawia, że symbol przetrwa?)

Tagline’y prowokujące

Tagline’y specyficzne – ujawniające kategorię biznesową, np.

Volkswagen – Drivers wanted (Poszukiwani kierowcy)
The New York Times – All the news that’s fit to print (Wszystkie wiadomości, które nadają się do druku)
Olay – Love the skin you’re in (Pokochaj swoją skórę)

Tagline’y specyficzne

Ciekawostka: Tagline The New York Times
Ten tagline powstał pod koniec lat 90. XIX wieku. Miał podkreślać charakter gazety i stanowić swoistą deklarację – skupienie się na istotnych faktach i historiach, a rezygnację z sensacji. Do dziś tekst ten widnieje na nagłówku gazety.

TAGLINE VS. SLOGAN

Bardzo często tagline i slogan funkcjonują w słownikach jako synonimy. Mimo pewnych podobieństw warto jednak podkreślić różnicę w ich znaczeniu. Definicję tagline’u już znamy. Czas na wyjaśnienie, czym jest slogan. Jedna z definicji, której autorem jest Mario Medici mówi, że…

Slogan to „motto” stworzone, by scharakteryzować produkt. Slogan służy do przypominania o produkcie, przywoływania natychmiast jego nazwy i charakterystycznej zalety..

Zarówno tagline, jak i slogan łączy krótka forma, która powinna korespondować ze stylem firmy i wyobrażeniami o niej. Jednak podstawową cechą, która odróżnia te dwa pojęcia to:
tagline reprezentuje markę,
slogan odnosi się do konkretnego produktu lub kampanii reklamowej.

Slogan i tagline różnią się więc „trwałością”. Slogan ma charakter tymczasowy – cykl życia sloganu dokładnie odpowiada cyklowi życia produktu i jest dopasowany do aktualnie prowadzonych działań marketingowych i kampanii. Slogan może być też dłuższy niż tagline. Natomiast cykl życia tagline’u trwa zdecydowanie dłużej. Tagline odwołuje się do wartości firmy jako całości (pojawia się obok logo firmy) i ulega zmianie niezwykle rzadko – np. w przypadku rebrandingu lub innej wyjątkowej sytuacji. Co więcej, najbardziej trafione tagline’y są używane wymiennie z nazwą marki i jej logo.

Różnicę pomiędzy tagline’em i sloganem bardzo dobrze można zobaczyć na przykładzie marki Apple. Powszechnie znany tagline marki Apple to: „Think different”.
Natomiast jej slogany to kolejno:
– „A touch of genius.” (MacBook Pro),
– „Wireless. Effortless. Magical.” (AirPods),
– „Like a Computer. Unlike any computer.” (iPad).

Tagline stanowi więc niezwykle istotny element marki, który potrafi doskonale podkreślić jej charakter. Przykładów świetnych tagline’ów znajdziemy sporo. Historie tych haseł pokazują, że dobry tagline nie tylko może na stałe zapisać się w historię marki, ale również realnie wpłynąć na zachowania jej klientów. Co więcej, może tworzyć społeczność, która widząc tagline będzie jednoznacznie kojarzyła go z daną marką i jej przesłaniem.

Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę w adencji! Tworząc tagline’y dla naszych Klientów, zawsze staramy się, by przygotowane przez nas propozycje odzwierciedlały kluczowe przesłanie marki i stanowiły jej idealne uzupełnienie. W naszej pracy stawiamy na jakość i kreatywność.

Dla aplikacji Fitu, oferującej spersonalizowane proste diety, dopasowane do preferencji użytkowników, stworzyliśmy hasło „It Fits You” nawiązujące zarówno do samej nazwy marki (która również jest naszym pomysłem), jak i do jej misji, czyli dostarczania produktu (diety) pasującej każdemu! It Fits You, czyli – Pasuje Ci to! 🙂

Dla naszego klienta Human Skills, będącego firmą szkoleniowo – doradczą z kilkunastoletnim doświadczeniem, stworzyliśmy tagline: „We make you grow!” Ideą firmy jest dostarczanie wiedzy, a także praktycznych narzędzi, które w prosty i skuteczny sposób pomagają danej firmie rozwijać się, i tym samym odnosić kolejne sukcesy w swojej branży. Nowy tagline w bardzo chwytliwy, a zarazem prosty do zapamiętania sposób ujął tę ideę.

Natomiast dla marki Szymmar stworzyliśmy hasło: „Come for our technology. Stay for everything else.” Firma chciała podkreślić, że choć ma ugruntowaną pozycję jako lider w branży produkcyjnej, z rozwiniętym parkiem maszynowym, to jej siła nie tkwi tylko w najnowszych technologiach, ale w całym spektrum kompleksowej oferty, jaką oferują swoim klientom.

Tagline’y adencyjne

Powyższe tagline’y to tylko przykłady, które powstały w wyniku intensywnej burzy mózgów całego adencyjnego zespołu. Są one efektem owocnej współpracy i rezultatem wsłuchania się w najważniejsze potrzeby oraz oczekiwania naszych Klientów. To w końcu hasła, które faktycznie przyczyniły się do wzmocnienia wartości marki i wyróżnienia jej na tle konkurencji.

Jeśli Ty i Twoja firma również chcielibyście w oryginalny sposób przyciągnąć uwagę potencjalnych konsumentów, podkreślić swoje atuty, dodać charakter swojej marce – stworzyć chwytliwy tagline, chętnie w tym pomożemy!

 

Doskonały tagline? Zapraszamy!
Wypełnij nasz formularz.

A jeśli wolisz porozmawiać, to wystarczy, że napiszesz nam maila ze swoimi danymi na adres biuro@adencja.pl lub po prostu zadzwonisz: +48 660 685 064.