Data

26.03.2015

Autor wpisu

Tomasz Jeziorski

Tomasz Jeziorski

Jeśli już nie pierwszy raz spotykasz się z określeniem responsive web design lub strona responsywna, albo po prostu RWD i zupełnie nie wiesz o co chodzi. Dodatkowo wstydzisz się przyznać, że nie wiesz, dlatego zamiast kolegi, pytasz wujka Google co to jest ten responsive web design – w tej sytuacji koniecznie przeczytaj ten artykuł 🙂

Responsywna Strona WWW

Źródło grafiki: antlr-interactive

Słowem wstępu

Sam termin „responsive web design” stworzył Amerykanin – Ethan Marcotte – w 2010 roku. Oznacza on projektowanie stron i sklepów internetowych w taki sposób, aby układ zawsze dopasował się do urządzenia, na którym strona jest wyświetlana.
Jest to zupełnie nowa idea projektowania i budowania witryn internetowych. Polega ona przede wszystkim na tym, że tworzona strona internetowa jest wrażliwa (ang. responsive) na zmiany szerokości ekranu, na którym jest oglądana. Strona ma automatycznie i bardzo płynnie „dopasowywać się” do wielkości ekranu. Przeglądanie jej ma być tak samo wygodne i intuicyjne na wszystkich typach urządzeń.

Jedna strona – urządzeń wiele

Podążając dalej tym tropem, spektrum urządzeń, na których możemy przeglądać strony internetowe jest imponujące. Zaczynając od telefonów komórkowych przez smartfony, tablety, laptopy, na komputerach stacjonarnych kończąc. Nie warto zatem robić osobnej wersji strony internetowej, czy sklepu internetowego na każde z tych urządzeń, skoro mamy responsive web design.

RWD - co to jest?

Dla kogo?

Po co tworzyć stronę, która tylko jest ładna jeśli w pełnej krasie będzie mógł ją zobaczyć tylko odsetek użytkowników? Oczywiście, jeśli witryna jest tylko poglądowa, to nie ma problemu. Jednak jeśli na Twojej stronie, czy sklepie, dotarcie do konkretnych informacji jest kluczowe, pojawia się problem.

Pewnie myślisz sobie teraz: „To mnie kompletnie nie dotyczy. Moi klienci wchodzą na moją stronę z komputerów stacjonarnych lub laptopów”. Być może masz rację, ale czy masz pewność, że Twoi klienci – obecni, jak i przyszli – nie wolą korzystać z domowego smartfona przeglądając witryny internetowe? Zastanów się czy stać Cię na dwie, trzy wersje Twojej strony z przeznaczeniem na każde urządzenie. Czy może wolisz jedną, która do każdego sama się dostosuje…

Czas na korzyści

Warto wymienić najważniejsze przyczyny rosnącej popularności RWD, ze szczególnym ukłonem w kierunku stron e-commerce:

  • stale rosnąca ilość osób posiadających urządzenia mobilne,
  • wygodne i intuicyjne przeglądanie danej strony, bez konieczności powiększania treści,
  • spójny wygląd sklepu na każdym urządzeniu– zmienia się tylko układ, identyfikacja wizualna pozostaje ta sama,
  • jedna strona, która potrafi dopasować się do każdego urządzenia,
  • jedna domena, którą trzeba utrzymywać,
  • znaczne ograniczenie kosztów– płacisz za realizację jednej strony, za pozycjonowanie jednej strony i reklamę jeden strony,
  • Google lubi strony zrealizowane w RWD– wyświetla je wyżej w wynikach wyszukiwania,
  • jest tylko jeden kod strony/sklepu– wprowadzasz zmiany tylko raz,
  • konwersja rośnie– czyli ilość wejść na stronę i zrealizowanych zamówień idzie w górę, w końcu Twoi klienci mogą korzystać z Twojej strony zawsze i wszędzie.

To najważniejsze argumenty przemawiające na korzyść wyboru technologii Responsive Web Design. Jeśli po przeczytaniu tekstu chciałbyś z nami porozmawiać – pisz. Właśnie na Twój kontakt czekamy 🙂