Data

16.03.2015

Nadszedł czas w polskim e-handlu na konsumentów wyjątkowo wymagających. Użytkownicy 3.0. kupują zawsze i wszędzie, choć łatwo się zniechęcają. Zgodnie z wynikami najnowszego, międzynarodowego badania PayPal i Ipsos, handel mobilny w Polsce rośnie trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce. Zgodnie z tymi prognozami, przedsiębiorca, który chce się utrzymać na rynku, musi zainwestować w wersję mobilną posiadanej strony czy sklepu internetowego. Przewiduje się, że w 2016 r. Polacy wydadzą blisko 3,5 mld zł posługując się, w celu dokonania zakupu, urządzeniami mobilnymi.

User Experience i mobile

Źródło grafiki: Usabilla

 

Wersja mobilna i user experience

Według tego samego badania, najpopularniejsze medium dla e-zakupów stanowią sklepy internetowe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 69% polskich konsumentów, poprzez smartfony, dokonywało zakupów online posługując się przeglądarką, podczas gdy jedynie 35% wykorzystało w tym celu aplikację. Warto zatem pomyśleć o responsywnym sklepie internetowym, czyli takim który dostosowuje się do urządzeń mobilnych. Struktura takiego serwisu powinna być dobrze przemyślana i bardzo użyteczna.

Wielokrotnie witryny znalezione w Internecie nie mają nic wspólnego z zasadami User Experience. Częstymi problemami wymienianymi przez użytkowników, kupujących mobilnie są: skomplikowane procesy finalizacji transakcji, niewygodne formularze, niedostosowanie witryn do potrzeb konsumentów oraz zbyt małe litery tekstów. Dlatego ważne jest, aby projektowany serwis spełniał wszelkie standardy umożliwiające sprawną obsługę i wzbudzał zadowolenie u użytkowników w trakcie wizyty.

Konsument 3.0.

Czym charakteryzuje się konsument 3.0.:

  • kupuje tam, gdzie jest tanio i gdzie łatwo znajduje to, czego potrzebuje,
  • ma duże potrzeby i wymagania wobec sprzedawców,
  • nie jest lojalny wobec jednego sklepu,
  • łatwo się zniechęca,
  • jest stale aktywny (za pomocą smartfonów i tabletów może być stale obecny w sieci oraz dokonywać zakupów),
  • łączy zakupy online i offline.

Ta złożona osobowość konsumentów 3.0. jednoznacznie wskazuje na przymus tworzenia witryn dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb, których niestety nie da się jednoznacznie określić, gdyż są one zależne od grupy docelowej danego sklepu. Specjalista od User Experience powinien znaleźć się w strukturze osób tworzących witrynę sklepu szczególnie w wersji mobilnej. Tę zasadę od lat wyznaje Jeff Bezos, który od początku istnienia księgarni internetowej Amazon.com inwestował więcej w User Experience niż w cokolwiek innego. Głównie dzięki temu, w ciągu 14 lat z małej firmy urósł do rangi giganta wartego 20 mld dol.

Kilka ważnych danych liczbowych z badania PayPal i Ipsos

37% polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27% czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22% porównywało na nich ceny, będąc już w sklepie.

Od 2013 do 2016 roku średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego ma wynieść 32,8% w porównaniu do 10,4% wzrostu w przypadku e-handlu ogółem (uwzględniającego już handel mobilny).

W przypadku rynku mobilnego, od 2013 roku widoczne jest stałe zwiększanie się poziomu zaangażowania konsumentów – od prawie 1,5 mld zł wydanych w 2013 roku do prawie 3,5 mld zł przewidywanych na rok 2016.

Badanie Ipsos - User Experience i mobile

Źródło grafiki: Badanie PayPal i Ipsos*

* Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie PayPal na reprezentatywnej próbie 800 (łącznie 17 519) dorosłych użytkowników (w wieku 18+), którzy posiadają/korzystają z urządzenia z dostępem do internetu, w 22 krajach (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Polska, Turcja, Rosja, Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Meksyk, Chiny, Australia). Wywiady zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 9 września – 3 listopada 2014 r. (w Polsce pomiędzy 7 i 31 października na próbie 787 użytkowników). Metodologia obejmowała internetowy kwestionariusz ilościowy. Dane zostały zważone pod kątem znanej częstotliwości zakupów kupujących online we wszystkich krajach i profilu demograficznego użytkowników internetu w 7 krajach. Ipsos przeanalizował relacje pomiędzy wskaźnikami makroekonomicznymi, takimi jak rozwój populacji całkowitej i internetowej (źródło: Bank Światowy), rozwój PKB (źródło: Bank Światowy), rozwój sprzedaży detalicznej i online (źródło: prognozy gospodarcze OECD i PWC) oraz dane z badań (penetrację i średnie wydatki na osobę), aby oszacować przewidywaną wielkość przyszłych kategorii wydatków.