Data

6.05.2015

Autor wpisu

Dawid Kroteniuk

Dawid Kroteniuk

5 zasad dobrej promocji i komunikacji w małej firmie

Rynek internetowy w Polsce stale się rozwija. Umiejętne dotarcie do swoich klientów nie jest już takie proste jak kiedyś. Dzieje się tak zarówno przez rosnącą ilość konkurencji, jak i wciąż rozwijające się wymagania użytkowników internetu, czyli Twoich potencjalnych klientów. Jak sprostać oczekiwaniom kreowanym przez ten właśnie rynek i odnieść sukces w branży e-commerce? O tym dowiesz się, czytając poniższy tekst.

1. Pamiętaj – dobra komunikacja to podstawa.

Właściciele małych firm często myślą, że dbałość o „relacje publiczne” dotyczy tylko dużych firm. Nie jest to jednak prawdą. Z pewnością media relations, czyli kontakt z mediami, może być trudniejszy ze względu na węższy zakres proponowanych informacji. Jeśli mimo to dobrze ugryziemy temat i nauczymy się pisać teksty eksperckie, a nie reklamowe, media mogą to podłapać. Komunikacja jest ważna na każdym poziomie – z pracownikami, klientami, otoczeniem firmy, czy właśnie z mediami. Wszystkie te płaszczyzny są ważne – o wszystkie należy dbać. To, co mówią o firmie jej pracownicy, to żywa reklama. Tworząc przyjazne środowisko pracy na pewno zdobędziesz szacunek wśród pracowników, a także zyskasz renomę w oczach potencjalnych klientów. To, jak dbasz o swój interes w dużej mierze przekłada się na standard, jaki możesz zaoferować klientowi. Nieraz, małe firmy opierają swoją działalność na zasadzie „polecenia” – łańcuszkowej poczty pantoflowej.
W tym wypadku, korzystna opinia o Twojej firmie jest istotna. Pamiętaj, ten kij ma dwa końce. Osoba poszukująca wykonawcy zlecenia, szuka informacji pozytywnych, jak i negatywnych, dlatego warto przykładać wagę do wizerunku firmy.
Nie można tego zaniedbywać, ale jak o to dbać? Chociażby za pomocą mediów społecznościowych, w których możecie stale informować co u Was, pokazując nowości branżowe i profesjonalne, a także ocieplić wizerunek informacjami dotyczącymi życia firmy „od zaplecza”. To pozwoli na zbudowanie przyjacielskiego kontaktu, pomiędzy firmą, którą tworzą 'realni ludzie’, a potencjalnym klientem.

Komunikacja w małej firmie

2. Wzbudzaj ciekawość.

Nie można zasypywać swoich „fanów” nudnymi informacjami. Mało kogo zainteresuje fakt, że po raz 3 w tym tygodniu wprowadzasz do sprzedaży, kolejny, nowy model długopisów tym razem, różniący się od pozostałych unikatowym kolorem plastikowej obudowy. Pamiętaj, co za dużo to niezdrowo. Jest wskazanym informowanie klientów o nowościach, jakie oferuje firma, jednak dzięki logicznie zaplanowanemu systemowi publikacji unikniesz zbędnego spamu, stworzysz wizualnie spójny obraz konta, a także sprawisz, że wszystkie najważniejsze dane znajdą się w jednym miejscu. Zastanów się, co ciekawego możecie jako firma przekazać innym, co wiecie, czego inni nie wiedzą. Budujcie napięcie. Absolutnie nie chodzi jedynie o komunikację w mediach społecznościowych. Rozmawiając z klientem w cztery oczy, warto zadbać o dobrą atmosferę spotkania. Spraw, abyś został pozytywnie zapamiętany.

3. Bądź widoczny.

Trudno jest zaistnieć w branży, kiedy nie wyściubia się nosa z biura. Imprez branżowych nie brakuje i jeśli myślisz, że nie warto na nie chodzić, jesteś w błędzie. Nie dajmy się zwariować! To wcale nie oznacza, że masz teraz wszystko rzucić i chodzić z wydarzenia na wydarzenie. Warto jednak wybrać kilka najlepszych i… bywać. Poza imprezami branżowymi, nie zapominaj o sile marketingu internetowego. Rozbudowane narzędzia Google, reklama na Facebooku i e-mail marketing, dają możliwość dotarcia do wybranej przez nas grupy odbiorców. Zatem, korzystaj z nich i testuj, które najlepiej sprawdzą się u Ciebie.

4. Dbaj o klienta.

Pewnie czytasz to i myślisz, że dbasz o klienta. Ok. Już teraz możemy zdradzić Ci pewną tajemnicę: zawsze można bardziej! W zależności od rodzaju prowadzonej działalności są różne sposoby i możliwości jak to robić. Ja odniosę się konkretnie do sklepu internetowego. Wszyscy mają kiedyś urodziny. A czy Ty wiesz. kiedy obchodzą je Twoi klienci? To bardzo prosty sposób na ukłon w stronę osób robiących zakupy w Twoim sklepie. Pozyskać tę informację możesz z formularza zakupowego lub formularza do newslettera. Okazji podobnych do urodzin jest całe mnóstwo. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia 🙂 Do tego punktu warto się przyłożyć, takich firm jak Twoja jest wiele. Trzeba więc znaleźć sposób na to, abyś wyróżniał się na tle konkurencji. Wysokiej jakości obsługa klienta jest zawsze w cenie.

5. Zaufaj profesjonalistom.

Nie zawsze wszystko jesteś w stanie zrobić sam. To niemożliwe, abyś znał się na wszystkim najlepiej. Każdy może uruchomić kampanię linków sponsorowanych AdWords – ale nie każdy zrobi to dobrze. Zastanów się, kto może najlepiej pomóc Ci w realizacji wyznaczonych planów. Jakość powinna być dla Ciebie czynnikiem najważniejszym, więc nie bój się zgłosić do specjalistów w tej dziedzinie. Większość agencji interaktywnych zna się na swojej pracy bardzo dobrze: doradzą, pomogą, wykonają zlecenie, a także pozostaną przy Tobie, kiedy będziesz potrzebował dalszej pomocy.