Data
24.03.2021
Media społecznościowe to bardzo istotny aspekt naszego życia. I ten kto powie, że jest inaczej – okłamie samego siebie. 🙂 Wraz z ewolucją Facebooka, Instagrama, LinkedIna czy Twittera, ludzie zaczęli prezentować swoją działalność właśnie na tych platformach. Szybki dostęp do milionów użytkowników to miliony sposobów na to, aby przedstawić swoją markę i sprzedać swoje produkty lub usługi.
Rodzi się natomiast kluczowe pytanie – jak zacząć sprzedawać nie będąc sztucznym i nachalnym? Przecież żaden potencjalny Klient nie pokusi się nawet o sekundowe spojrzenie na reklamę, z której płynie przekaz „KUP MNIE bo musisz” lub „SPRAWDŹ OFERTĘ bo tak”!
Tutaj z pomocą przychodzi SOCIAL SELLING.
Jest to metoda, która miękko podchodzi do procesu sprzedaży. Cel jest jeden – nieszybko, nieagresywnie, acz trwale, długodystansowo i delikatnie. Taka ma być właśnie relacja marka – klient. Tutaj liczy się indywidualne podejście, zrozumienie potrzeb, dopasowanie komunikatu do odbiorcy, wybranie odpowiednich narzędzi do swoich działań.
Posiadanie doskonałej strategii SOCIAL SELLING’u w mediach społecznościowych, może zapewnić optymalną liczbę sprzedaży (lub innych konwersji – w zależności od obranego celu) ze wszystkich platform. Media społecznościowe to najczęściej początek drogi w otchłań marketingu internetowego.
Najlepsze rozwiązanie? Poświęcenie większej uwagi na budowę swojej strategii w mediach społecznościowych niż kiedykolwiek.
Oto kilka naszych PROTIPÓW i wskazówek, jak taką strategię stworzyć.
Zdefiniuj swoje cele i zadania.
Sprawa najważniejsza – określenie swoich celów i zadań. Jeśli nie wiesz, czego chcesz, to jak zamierzasz to zrobić? Metodą, która doskonale sprawdzi się przy obieraniu celów, jest metoda SMART. Pamiętaj, że Twoje cele mają być zgodne z Twoimi działaniami marketingowymi.
Przykładowe cele:
- wzrost rozpoznawalności i zasięgu marki (jeśli jesteś nowy na rynku, chcesz, aby konsumenci o Tobie słyszeli – to ten cel jest dla Ciebie) – Twoim konkretnym celem może być zasięg każdego postu na poziomie 3 000 userów w ciągu jednego miesiąca; wiesz, że taka ilość jest dla Ciebie atrakcyjna, bo prowadzisz firmę (nisza) z usługami, która ulokowana jest w małym mieście,
- sprzedaż (leady) – Twoim przykładowo obranym celem będzie sprzedaż ubrań marki X, która zwiększy się o 10% w ciągu 2 najbliższych miesięcy,
- wizyty/ruch w serwisie internetowym (jeżeli prowadzisz sklep online – skieruj swoją uwagę na ten cel) – w tym miesiącu chcesz zwiększyć ruch na stronie o 15% (w porównaniu z poprzednim). Możesz osiągnąć to tworząc odpowiednie reklamy (i optymalizując je). Tworzysz 2 różne kampanie z tym samym celem na zwiększenie ruchu na witrynę, ale z różnymi odbiorcami, tak aby sprawdzić co lepiej działa.
- poszerzenie wiedzy, zaistnienie jako ekspert – np. dentyści; tutaj celem jest „poszerzenie wiedzy wśród fanów na Twoim profilu FB”. Może to być dodanie w ciągu 1 miesiąca 5 postów, które nie tylko będą napakowane odpowiednią wiedzą, ale również dzięki nim zachęcisz do skorzystania ze swoich usług.
Mówiąc wprost, cele mają być realne, KONKRETNE, określone w czasie i mierzalne!
Zdefiniuj swoją strategię dotyczącą treści.
Pamiętaj!
Nie wszystkie platformy mediów społecznościowych są takie same, dlatego też treść na platformach powinna być zdywersyfikowana. Facebook to dla ogólnego przykładu platforma B2C (business-to-consumer), więc tutaj content może być bardziej kreatywny, swobodny, skierowany wprost.
Z drugiej strony są platformy typowo B2B (np. LinkedIn) i tutaj stawiamy na treści profesjonalne.
Prowadzisz działania na LinkedIn?
PROTIP! Czy wiedziałeś, że na stronie
www.linkedin.com/sales/ssi możesz sprawdzić wartość wskaźnika „social selling index” dla swojego profilu?
Ta sama idea odnosi się do reklam – pamiętaj, że dobra treść to magnes dla użytkowników (i potencjalnych Klientów)!
Zastanów się, jakie treści Ty (albo poproś o opinię kogoś) chciałbyś zobaczyć na profilu z Twojej branży/segmentu rynku? Co na nich powinno się znaleźć? Do kogo powinny być skierowane?
Prowadzisz ośrodek wypoczynkowy, promujesz się na Facebooku i wiesz, że Twoimi odbiorcami są osoby posiadające dzieci? Zastanów się czy Twoja oferta jest dopasowana do takich właśnie użytkowników!
Zobacz co lepiej brzmi:
Ośrodek XYZ zaprasza na wakacje w nadmorskim mieście. Przyjedź do nas!
czy
Nadal szukasz miejsca na swoje wymarzone wakacje? Sprawdź już teraz nasz przestronny i rodzinny Ośrodek XYZ w pięknym nadmorskich mieście. Wiele atrakcji, wyżywienie w cenie, zapraszamy z pociechami! 10 kroków do plaży! Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci zaplanować urlop marzeń!
Na pewno wybrałeś 2 opcje, bo wiesz, że dla rodzin liczy się bezpieczeństwo, atrakcje, wyżywienie, bliskość morza i oferta, która „chwyci za serce” :). Taka treść to zwykłe zaprezentowanie się z ludzkiej strony. Dzięki temu zbudujesz zaufanie do swojej marki, zyskasz autorytet, będziesz sprzedawać (np. wakacje), a także zyskasz nowe grono odbiorców/klientów.
Aby wspomóc social selling – użyj odpowiednich narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi.
Istnieją narzędzia, za pomocą których zarządzanie mediami społecznościowymi stanie się łatwiejsze i sprawi, że lepiej zrozumiesz swoich użytkowników/fanów, a jednocześnie będziesz miał możliwość wykorzystać ich potencjał do zwiększenia sprzedaży.
PIKSEL FB
Jedną z ważniejszych rzeczy, jeżeli prowadzisz działania na Facebooku, jest wdrożenie kodu Piksel FB na swoją stronę internetową. Piksel FB to „darmowy fragment kodu z Facebooka, który mierzy i przechwytuje dane osób, które odwiedzają witrynę”. Dzięki takiemu zabiegowi mamy możliwość reklamowania się osobom, o których wiemy, że są nami naprawdę zainteresowane. Mamy także opcję prowadzenia działań remarketingowych, opierania reklam na grupach nietypowych itd.
Menadżer Reklam
Pamiętaj o zasadzie – nie przyspieszaj!
Zwiększysz zasięg jednego posta… z pozycji posta (niebieski przycisk PROMUJ). Efekt? Wydasz więcej pieniędzy, zasięg kolejnych postów się zmniejszy, a organiczny zasięg nigdy nie będzie już taki sam (albo będzie ale pod długim czasie). Zamiast tego, po zebraniu lajków i organicznego zasięgu – utwórz reklamę w Menedżerze reklam na Facebooku. Działa – serio! 🙂
Eksperymentuj i czekaj! Nie poddawaj się za pierwszym razem, gdy reklama nie przyniesie takich wyników jak zakładałeś. Przetestuj odbiorców, rodzaj miejsc, w których publikujesz, grafiki, teksty, formaty. Jak mawiał Albert Einstain:
„Nie mam żadnych talentów – prócz namiętnej ciekawości.” 🙂
I ostatni najważniejszy PROTIP – „pamiętaj – jeżeli chcesz sprzedać, najpierw daj coś od siebie!” Buduj świadomie swoją markę!
Takich wskazówek moglibyśmy wymieniać bez końca ale… po to jesteśmy, aby Cię w tym wyręczyć. Nie do końca wiesz jak wyznaczyć sobie cel? A jeśli już wiesz, to nie potrafisz z obranego celu przejść do konkretnych działań? Nie wiesz jakie treści, będą odpowiednie dla Twojej marki? Chcesz, aby social selling stał się częścią Twojego biznesu? My we wszystkim pomożemy! 🙂
Chętnie podpowiemy Ci, w którą stronę warto rozwijać marketingowe moce w Twojej firmie!
Zróbmy coś wspólnie!
Wypełnij nasz formularz, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h i porozmawiamy o Twoim biznesie oraz jego potrzebach.