Data

27.01.2021

Autor wpisu

Ewa Strózik - Hędrzak

Ewa Strózik - Hędrzak

Poznaj nasz proces projektowy, by lepiej zrozumieć, jak powstaje dobre logo.

Tworzenie logo to zwykle jeden z pierwszych etapów kreacji wizerunku marki. Tak naprawdę to od niego wszystko się zaczyna. W końcu dobry znak graficzny, to przede wszystkim dobre narzędzie komunikacyjne, realizujące cele wizerunkowe marki! I to właśnie wspomniane cele są kluczem do stworzenia odpowiedniego logo.

Niestety często, w związku z brakiem czasu i świadomości, Klienci nie przywiązują do powstania logo należytej wagi. Intuicyjnie opierają się na emocjach i estetyce, a w rzeczywistości najważniejsze jest, by znak graficzny w odpowiedni sposób przyczyniał się do tworzenia wizerunku marki wspierającego nakreśloną strategię komunikacji.

Dobre logo służy komunikacji, a nie dekoracji! To narzędzie, które pracuje na korzyść marki.

Dlatego powinno być unikalne, proste, rozpoznawalne, ponadczasowe, a także wywołać korzystne skojarzenia.

Naszym celem, jako projektantów jest przede wszystkim przekazanie odpowiedniego produktu – w tym przypadku logo. Chcemy jednak pełnić nie tylko rolę wykonawcy. Pragniemy również dzielić się naszą wiedzą i zwiększać świadomość naszych Klientów, ponieważ wierzymy, że dobra komunikacja i wzajemne zrozumienie, owocuje uzyskaniem lepszych efektów!

A jak możemy się lepiej zrozumieć w kwestii projektowania loga? Z całą pewnością uświadamiając, jak przebiega sam proces projektowy i dlaczego wszystkie jego etapy są ważne!

Logo firmy to zwykle prosty symbol i napis, więc jego stworzenie może wydawać się na pozór łatwe i szybkie! Ale właśnie oszczędna forma powoduje, że proces projektowy jest niezwykle wymagający! Ten paradoks to zmora każdego grafika 🙂

W praktyce przebieg prac zawsze dopasowany jest indywidualnie, ale z całą pewnością możemy wyróżnić klika kamieni milowych, które mijamy podczas projektowania logo.

Poniżej prezentujemy, jak zwykle przebiega taki proces!
Enjoy!

 

KROK 1
Omówienie projektu

Zaczynamy oczywiście od rozmowy. Zbieramy informacje na temat firmy i typu działalności. Staramy się zadać Klientowi jak najwięcej pytań, by ustalić jaka jest wizja działania marki i jej tożsamość. Przy okazji poznajemy konkurencję i zasady jej funkcjonowania.

 

KROK 2
Analiza, strategia i badania rynku

Pomagamy określić strategię i cele, a także ustalić z jakimi emocjami powinna kojarzyć się marka. Próbujemy również opracować osobowość marki, czyli wyobrazić sobie, jakim byłaby człowiekiem. Analizujemy wizerunek konkurencji i przyzwyczajenia graficzne klientów danej branży. Wypracowujemy kierunki, w jakich powinna zmierzać stylistyka projektu, a także określamy podstawowe wytyczne projektu, uwzględniając zarówno oczekiwania klienta jak i wymogi rynku. Sformowane założenia stanowią punkt wyjściowy w projektowaniu.

 

KROK 3
Szkicowanie

Projektowanie logo zaczynamy od chwycenia za kartkę i ołówek. Opracowujemy wstępne pomysły, zarysy i koncepcje. Ten etap ma charakter kreatywnej burzy mózgów, gdzie liczy się również mapa skojarzeń. Szkicowanie ma tę zaletę, że jest szybkie! Pozwala na stworzenie wielu koncepcji, spośród których wybieramy tylko te najbardziej trafione. Dzięki szkicom możemy lepiej uchwycić dobrą ideę i podjąć decyzję, na czym skupić uwagę. Tylko najlepsze koncepcje są dalej rozwijane.

Projektowanie logo - jak powstaje dobre logo - krok 3

 

KROK 4
Wektory

Najbardziej trafione pomysły logo są dopracowywane i opracowywane w formie elektronicznej. Tworzymy harmonijny znak wspomagając się siatkami i geometrią. Trzymamy się ponadczasowych zasad opierających się na symetrii, czy złotym podziale – to właśnie harmonijne proporcje nadają projektom logo przyjemny dla oka wygląd. Eksperymentujemy, szukamy, rysujemy – wszystko po to, by odnaleźć właściwą formę. Na tym etapie jest także dobierana typografia współgrająca z logo.
Zwykle zatrzymujemy się w tym miejscu, osiągając rezultat czarno-białych znaków. Kolor logo dobieramy dopiero później. Dlaczego? W tym momencie ważna jest forma i chcemy by uwaga, była skupiona tylko na niej. Pozwala to na lepsze zapoznanie się z kształtem znaku i jego ocenę. Oczywiście myśli krążą już wokół barw, ale skupiamy się na nich dopiero później.

Projektowanie logo - jak powstaje dobre logo - krok 4

 

KROK 5
Kolor

Jeżeli uznamy, że nowo powstała forma jest dobra, to zaczynamy ją kolorować 🙂 Jest to niezwykle przyjemny i kreatywny etap całego procesu, który wymaga wiedzy dotyczącej psychologii barw. Poświęcamy temu zagadnieniu dużo uwagi, bowiem kolor jest niezmiernie istotny w obiorze logo! Warto wywołać nim odpowiednie skojarzenia i zwiększyć zapamiętywalność marki. Dlatego starannie dobieramy każdą składową odcienia. Niestety nie wszystkie barwy można odwzorować w praktyce (różnice miedzy trybem CMYK a RGB omówimy innym razem ;)). Dlatego szukamy i testujemy kolory tak, by mieć pewność, że można dopasować je zawsze i wszędzie.

 

KROK 6
Warianty logo

Współczesne technologie oraz konieczność użycia loga na różnych nośnikach, wymusza na projektantach, by stworzyć logo uniwersalne, tak by dobrze wyglądało zarówno w mniejszym, jak i większym rozmiarze. Na tym etapie przygotowujemy responsywne wersje znaku i znowu testujemy – czy są czytelne z daleka, jak prezentują się na jasnym czy ciemnym tle, czy można stworzyć wariant logo w inwersji, albo jak będzie wyglądał umieszczony przy logo tagline.

 

KROK 7
Prezentacja

Najlepsze projekty przedstawiamy Klientowi w formie przejrzystego dokumentu z wizualizacjami użycia logo. Prezentujemy zarówno sam znak na różnych tłach, jak i wizualizacje, pozwalające wyobrazić sobie, jak znak będzie funkcjonował w rzeczywistości (na wizytówce, banerze, jako naklejka na samochód, itp.). Często na tym etapie również pojawia się zamysł na Key Visual, ale o tym innym razem.

Projektowanie logo - jak powstaje dobre logo - krok 7

 

KROK 8
Rozmowa z klientem i ostateczne dopracowanie

Wracamy do rozmowy. Dyskutujemy, omawiamy propozycje, rozwiewamy wątpliwości, odpowiadamy na pytania. Ustalamy także, czy jest potrzebna jeszcze jakaś zmiana. Weryfikujemy, czy projekt spełnia ustalone początkowo założenia.
Staramy się nie określać sztywno, ile propozycji loga otrzyma Klient. Jesteśmy zadania, że najlepsza wersja jest tylko jedna, ale czasem zdarza się, że w procesie projektowym pojawią się 2 lub 3 propozycje. Wtedy wspólnie z Klientem decydujemy, którą najlepiej rozwinąć.

 

KROK 9
Komplet plików

Po stworzeniu finalnej wersji znaku, przygotowujemy komplet plików w kilku wariantach, dostarczając je w różnych formatach wektorowych, odpowiednich do druku oraz rastrowych, najlepszych do zastosowań online. Przekazujemy także prawa autorskie do projektu.

Po zakończeniu prac nad logiem, na zlecenie Klienta, tworzymy również Księgę Znaku, która stanowi dokument poświęcony standaryzacji logo.

Projektowanie logo - jak powstaje dobre logo - krok 9

 
Podczas pracy nad każdym nowym projektem wykorzystujemy nie tylko umiejętności techniczne oraz artystyczne, ale także znajomość marketingu, psychologii czy nawet prawa.
Mamy nadzieję, że po tej lekturze, Drogi Czytelniku, lepiej zrozumiesz istotę całego procesu oraz jego złożoność.

A jeśli nasze podejście do pracy Ci odpowiada i masz ochotę nawiązać współpracę, to odezwij się do nas!

 

Zróbmy coś wspólnie!
Wypełnij nasz formularz, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h i porozmawiamy o Twoim biznesie oraz jego potrzebach.

A jeśli wolisz porozmawiać, to wystarczy, że napiszesz nam maila ze swoimi danymi na adres biuro@adencja.pl lub po prostu zadzwonisz: +48 660 685 064.
Swoich Klientów traktujemy jak partnerów w biznesie. Nie ma dla nas projektów niemożliwych do zrealizowania. Przekonaj się!