Data
15.02.2023
BARWY W MARKETINGU
Świat czarno-białych ekranów oraz druku wyłącznie w jednym kolorze minął bezpowrotnie już wiele lat temu. Wraz z rozwojem technologii podniosła się również świadomość ludzi na temat znaczenia poszczególnych kolorów, co w dużej mierze wpływa na proces tworzenia nowych marek, ale też serii produktów, których opakowania projektowane są zgodnie z aktualnie przyjętymi trendami.
Aby dobrze dobierać kolory do swoich projektów musimy znać podstawy psychologii barw. Odpowiednio skomponowane ze sobą kolory potrafią zatrzymać odbiorcę dłużej na stronie internetowej, zachęcić do interakcji albo po prostu wywołać u niego miłe skojarzenia z marką, a co za tym idzie pozwolić zapamiętać ją na dłużej 1. Dlatego właśnie dobór tego czynnika identyfikacji wizualnej jest niezwykle ważny.
Z perspektywy odbiorcy może to się wydawać banalne, ponieważ każdy wie, że strona internetowa firmy działającej w branży ekologicznej najczęściej będzie identyfikować się kolorem zielonym, a wizytówka prawnika z dużym prawdopodobieństwem będzie granatowa lub czarna. Ale czy wszystkie branże mają z góry narzucony kolor i czy zawsze trzeba się go trzymać? Oczywiście, że nie 🙂
Warto przy tym pamiętać, że dobór kolorów to nie tylko stwierdzenie, że dla danego Klienta będzie odpowiedni JAKIŚ zielony. Naszym zadaniem jest przypisanie konkretnej barwy z palety RGB i CMYK, czyli wybieramy ton i odcień spośród wielu tysięcy możliwych wariantów.
INTELIGENTNE NARZĘDZIA DOBORU BARW
Jak to zrobić, aby ułatwić sobie pracę? Pomocne w tej kwestii jest narzędzie Adobe Color, które kompletuje paletę barw w odniesieniu do jednego wybranego koloru zdefiniowanego poprzez kod hex. W tym miejscu możemy też zainspirować się wieloma gotowymi paletami, które pojawią się po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego. Przykładowo, gdy mamy do zrobienia stronę, na której będzie wyraźny motyw jeansu, to w zakładce eksploruj wpisujemy słowo kluczowe „denim” i pojawiają się różne palety barw, nie tylko stricte w odcieniach jeansu, ale też uzupełnione o kolory dopełniające, które idealnie ze sobą współgrają. Takich motywów możemy też szukać na innych platformach, np. Pinterest.
KOLORY PANTONE – DLACZEGO WARTO JE SPRECYZOWAĆ
Gdy już wybierzemy kolor np. dla projektowanego logotypu, to warto rozważyć dobór jego odpowiednika z palety barw Pantone. Instytut Pantone to amerykańska firma działająca w branży poligraficznej, która opracowała uniwersalny wzornik kolorów. Jest to 1761 barw w podstawowej skali, które powstały w wyniku złączenia 18 pigmentów. Pantony różnią się od zwykłych kolorów CMYK tym, że są gotowymi mieszankami przygotowanymi wg ściśle określonych norm. Firma poligraficzna nadrukowuje konkretny kolor (oznaczony numerem) – który niemal zawsze wygląda identycznie 2. Kolor z palety CMYK powstaje natomiast poprzez nadrukowanie na siebie czterech składowych (Cyan, Magenta, Yellow, Black) w różnych proporcjach, w wyniku czego powstaje dany kolor. Różne drukarnie mogą mieć różnego rodzaju i jakości farby, dlatego np. dodruk tego samego pliku graficznego może wiązać się z osiągnięciem innego efektu kolorystycznego niż miesiąc prędzej.
Zastosowanie koloru Pantone to gwarancja zachowania spójności kolorystycznej niezależnie od drukarni, w której wykonamy wydruki. Warto jednak zaznaczyć, że niesie to za sobą ograniczenia, ponieważ wykorzystując kolor Pantone, nie jesteśmy w stanie osiągnąć przejść tonalnych, gdyż kolor jest zawsze jednolity.
KOLOR ROKU 2023 WG PANTONE INSTITUTE
Instytut Pantone zawsze w grudniu ogłasza przewodni kolor następnego roku. W ten sposób wyznacza trendy i inspiruje do szukania ciekawych rozwiązań w branżach kreatywnych i nie tylko. Kolor jest wybierany, opierając się na analizach nastrojów społecznych, trendów modowych oraz potrzebach psychologicznych ludzi.
Tegoroczny wybór padł na kolor Viva Magenta. To intrygujący odcień czerwieni o podtonach różowych i niebieskich.
Tak o nowym kolorze roku 2023 mówi Leatrice Eiseman, Executive Director w Pantone Color Institute:
W dobie technologii szukamy inspiracji z natury i tego, co prawdziwe. Viva Magenta wywodzi się z rodziny czerwieni i jest inspirowany czerwienią koszenili, jednym z najcenniejszych barwników należących do rodziny barwników naturalnych, a także jednym z najsilniejszych i najjaśniejszych, jakie zna świat. 3
Viva Magenta ponownie łączy nas z pierwotną materią. Przywołując siły natury, kolor ten pobudza naszego ducha, pomagając nam budować naszą wewnętrzną siłę.
Już teraz możemy zaobserwować, jak bardzo wskazany kilka tygodni temu kolor rozgościł się w modzie i designie. Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „Viva magenta” możemy zobaczyć, że powstały już lakiery do paznokci, farby ścienne, pomadki oraz ubrania inspirowane właśnie tym kolorem. Nie mamy żadnych wątpliwości, że w tym roku na sklepowych półkach jeszcze nie raz zobaczymy ten ciekawy, nieoczywisty kolor.
Czy wykorzystamy Viva Magentę w projektach graficznych w rozpoczynającym się roku?
Nie mówimy nie, ale na pewno nie warto sugerować się tym kolorem przy tworzeniu identyfikacji wizualnej marek, ponieważ rok szybko minie, a kolor z Klientem zostanie. Naszym zadaniem jest dobieranie takich kolorów, które nie będą jedynie wynikiem obecnych trendów, a przemyślaną i profesjonalną strategią.
Bibliografia
- 1. Psychologia kolorów – https://www.nlogo.pl/wiedza/psychologia-kolorow
- 2. Kolory Pantone – https://blog.eduweb.pl/kolory-pantone-zastosowanie-i-przygotowanie-do-druku/
- 3. PANTONE Color of the Year 2023 – https://www.pantone.com/color-of-the-year/2023