Data

1.03.2016

Autor wpisu

Ewa Strózik - Hędrzak

Ewa Strózik - Hędrzak

Rebranding, czyli parę słów o odświeżaniu wizerunku marki.

Coraz częściej obserwujemy zmiany wizerunkowe firm. Dokonują ich zarówno znane marki światowe (np. Google, Eurosport, Dropbox), jak i te polskie (np. Onet, Interia, X-kom). Z jakim skutkiem? Z tym bywa różnie. Zmiana wizerunku każdej rozpoznawalnej firmy (niezależnie czy jest rozpoznawalna na poziomie światowym czy lokalnym) wzbudza sporo skrajnych emocji, ponieważ wbrew pozorom, rebranding nie jest łatwym procesem.

Czym właściwie jest? Kiedy warto się na niego zdecydować? Po co się go dokonuje? Czy przynosi wyłącznie korzyści?

Poniżej kilka informacji dla Ciebie. Być może nadszedł czas na zmianę wizerunku Twojej firmy!

1) Czym jest rebranding?

Rebranding to proces, którego celem jest zmiana postrzegania firmy poprzez modyfikację jej elementów komunikacji. Wyróżnia się kilka jego rodzajów:

  • produktowy – kiedy w grę wchodzi zmiana wyłącznie w obrębie elementów dotyczących danego produktu (kolor, opakowanie, nazwa, elementy graficzne),
  • całościowy – kiedy zmianie podlega strategia marketingowa marki (poczynając od elementów identyfikacji wizualnej marki kończąc na jej grupie docelowej),
  • polegający na wzajemnej współpracy firm – kiedy następuje połączenie marek lub przejęcie jednej firmy przez drugą.

Rebranding

2) Kiedy rodzi się potrzeba przeprowadzenia rebrandingu?

W większości przypadków, decyzja o przeprowadzeniu zmian wynika z potrzeby odświeżenia wizerunku danej firmy lub produktu. Najczęściej dokonuje się jej w sytuacjach kiedy marka, nazwa, jej cała identyfikacja nie przetrwały próby czasu lub zwyczajnie się zdezaktualizowały. Produkty danej firmy odchodzą w zapomnienie, sprzedaż spada, a grupa odbiorców się wykrusza. W takiej sytuacji uświadamiamy sobie potrzebę zmiany, by ukazać markę w nowym świetle – podkreślamy niedostrzegane do tej pory zalety, odcinamy się od mało atrakcyjnej przeszłości, kreujemy nowe potrzeby u konsumentów.
Bodźcem do odświeżenia wizerunku bywają również połączenia dwóch lub więcej firm, fuzje i przejęcia, które w naturalny sposób wymuszają wprowadzenie zmian.

3) Czy zawsze warto dokonywać zmian wizerunkowych?

Odpowiednio przeprowadzony rebranding z pewnością może wpłynąć na sukces firmy – zredukować trudności w komunikacji z klientami, stanowić rozwiązanie w przypadku kryzysu, pomóc odzyskać konkurencyjność czy rozszerzyć profil działalności.

Nie mniej jednak należy pamiętać o tym, że odświeżona marka nie rozwiąże wszystkich problemów, a sam proces zmian musi być dobrze przemyślany i zaplanowany. Odpowiednie przygotowanie (analiza sytuacji firmy, ustalenie celów i wartości) zwiększa szanse na osiągnięcie wizerunkowych korzyści. Z drugiej jednak strony, niewłaściwie przeprowadzony proces potrafi przekreślić możliwości na rozwój i sukces firmy.

Zmiana wizerunkowa nie musi być duża. Często wystarczą jedynie subtelne modyfikacje, które pozytywnie wpływają na odbiór marki. Pamiętaj jednak, że skuteczny rebranding wymaga kreatywności, a także wiedzy z zakresu biznesu, marketingu, psychologii.