Data
28.06.2021
Jaką rolę w całym procesie tworzenie strony WWW odgrywa Klient i dlaczego współpraca jest tak ważna?
Projektowanie strony internetowej to złożony, wymagający i niejednokrotnie długotrwały proces. Opowiadać o nim moglibyśmy godzinami – w końcu tym się zajmujemy na co dzień 🙂 Dlatego postanowiliśmy podzielić się z Wami naszą wiedzą i doświadczeniem, by współpraca z nami była jeszcze bardziej satysfakcjonująca!
W tym artykule, które otwiera serię „Tworzymy stronę WWWW”, chcemy poruszyć kwestię, która jest dla nas priorytetowa – mianowicie – roli, jaką w procesie projektowania strony internetowej pełni nasz Klient! Tak, dokładnie – rola klienta nie kończy się w momencie podpisania umowy i formalnego zlecenia nam działań. W tym momencie zabawa się dopiero zaczyna 🙂 A my dzisiaj chcemy wyjaśnić, dlaczego bez czynnego udziału klienta, ciężko stworzyć skuteczny produkt, jakim jest strona WWW.
Dobra strona WWW to w obecnych czasach filar biznesu. Stworzenie strony nie jest jednak wcale takie proste! Wymaga wiedzy zarówno z dziedzin designu, user experience, programowania, czy SEO, jak i psychologii oraz sprzedaży. Proces tworzenia strony internetowej nie zawsze musi wyglądać tak samo. W naszej branży istotną kwestią jest elastyczność i umiejętność dopasowania się do określonych w danej sytuacji warunków, jakie stawia nam zleceniodawca. Nie mniej jednak, na podstawie lat doświadczeń, możemy powiedzieć, że pewne etapy są niezbędne, by móc stworzyć ciekawą i dopasowaną do potrzeb stronę.
Niejednokrotnie, startując z działalnością, klientom zależy, by szybko stworzyć stronę WWW. Przecież czas to pieniądz, a im szybciej oferta pojawi się w Internecie tym lepiej! Ale jak to często bywa, pośpiech bywa złym doradcą, bowiem z reguły takie działania skutkują tym, że po czasie witrynę trzeba zmieniać, bo okazuje się, że nie odpowiada ona potrzebom.
Ale jak to możliwe, że nowa strona nie odpowiada potrzebom?
Otóż, aby efekt finalny w postaci nowej strony WWW miał „ręce i nogi” potrzebne jest zaangażowanie obu stron – agencji i klienta. Nikt nie zna lepiej swojej branży i jej specyfiki niż właśnie klient! Nikt, tak jak on, nie zna od podszewki swojej firmy! Naszym zadaniem, zanim w ogóle włączymy komputer i zaczniemy projektować stronę WWW, jest jak najlepsze poznanie marki naszego zleceniodawcy. I to jest właśnie rola klienta, by nam ją przedstawić. Jeżeli nie znamy strategii, potrzeb, celów, stylu komunikacji, mocnych stron marki, to tworzenie dla niej strony internetowej jest strzelaniem w ciemno!
Od czego zaczynamy?
Odpowiedź jest prosta: od brief’u. To fundament dalszych prac, dlatego kładziemy na ten etap duży nacisk! Możesz o nim więcej poczytać tutaj >>. To nasz drogowskaz i pierwszy kontakt z marką klienta.
Strategia
Żeby stworzyć skuteczną i ciekawą stronę musimy poznać biznes klienta – jego specyfikę, charakterystykę, słabe punkty, no i … mocne strony! Strona WWW opiera się o wypracowaną strategię. Nawet jeżeli marka klienta, nie posiada takiej strategii w pełni sprecyzowanej w formie dokumentu, to na potrzeby stworzenia strony internetowej warto zacząć od przemyślenia, w jaki sposób marka powinna się komunikować, jakie wartości powinna reprezentować, jaka jest jej grupa docelowa, itd. Strona WWW to wizytówka firmy i powinna wyrażać jej charakter oraz wspierać wartości, które reprezentuje. Dlatego najpierw określamy wspólnie z klientem, jakie wrażenie chcemy wywołać w odwiedzających witrynę.
Cele
Strona powinna mieć wyraźnie sprecyzowany cel, który ma realizować. Może to być zachęcenie do nawiązania kontaktu, pozostawienia danych, pobrania materiałów, założenia konta, itd. Określając cel, możemy też w przyszłości, testować czy dane rozwiązania na stronie działają i czy strona jest skuteczna.
USP
Ważnym jest również zdefiniowanie tzw. USP (czyli unikalnej propozycji sprzedaży). Znalezienie tego czynnika, to tak naprawdę rola Klienta – on najlepiej wie, co jest mocną stroną jego oferty i dlaczego spośród całej konkurencji warto wybrać właśnie jego. Naszym zadaniem jest odpowiednio wyeksponować mocne strony działalności i sprawić, by odwiedzający zainteresował się marką.
Grupa docelowa
Jednym z pierwszych działań, jakie podejmujemy, jest również określenie tego, kim będą użytkownicy nowej strony WWW. Wbrew pozorom – nie są to „wszyscy” 🙂 Zwykle klient chciałby, żeby w tym temacie nie było ograniczeń, a stronę odwiedzało jak najwięcej osób… ale spójrzmy prawdzie w oczy – większość produktów czy usług nie jest tworzona z myślą o wszystkich. Warto wziąć to pod uwagę, by projektować właśnie dla tej wybranej grupy docelowej. Znając ją i jej oczekiwania, możemy przewidzieć na jakie problemy powinna odpowiadać nowa strona WWW.
„Don’t design for everyone. It’s impossible. All you end up doing is designing something that makes everybody unhappy”
– Leisa Reichelt
Struktura
Tworzymy konstrukcję strony. Wiedząc już, co chcemy osiągnąć zaczynamy się zastanawiać, jak to zrobić. W tym celu planujemy strukturę strony i jej zawartość. Zastanawiamy się wspólnie z klientem, jakimi materiałami dysponuje, co zawiera jego oferta, co można pokazać na stronie, itd. Grupujemy te informacje i tworzymy tzw. mapę strony, czyli pewnego rodzaju spis treści. Tak naprawdę dopiero na tym etapie widać, ile docelowo będzie na stronie zakładek i jak bardzo będzie rozbudowana. Stworzenie takiej architektury informacji jest elementem kluczowym i bez jej zdefiniowania ciężko przejść dalej.
Treści
Czyli ciąg dalszy planowania zawartości strony. Pod pojęciem treści rozumiemy nie tylko teksty, ale również slogany reklamowe, zdjęcia, ilustracje, filmy oraz inne materiały, które mogą urozmaicić wnętrze nowej strony internetowej.
Etap kompletowania treści jest często przerzucany przez klienta na sam koniec działań, zwykle ze względu na brak czasu. Niestety, praktycznie zawsze, takie podejście skutkuje właśnie tym, czego próbujemy uniknąć – czyli – niedopasowaniem strony do potrzeb i zawartości.
Zaprojektowanie dobrej strony WWW nierozerwalnie wiąże się ze znajomością treści, która pojawi się na stronie, bowiem organizacja tej treści to fundament całego procesu.
Bez wiedzy na temat tego, ile będzie tekstów (a nawet jak będą brzmiały), ile będzie zdjęć, czy pojawią się jakieś nietypowe materiały, itd. projektant nie może optymalnie zorganizować na nie miejsca na stronie. Teksty to podstawa większości stron. Dlatego warto poświęcić im dużo uwagi. Ważnym jest nawet skład, rozmiar fontów czy wielkość interlinii. Nie sposób jednak dopasować tych wszystkich elementów, nie wiedząc czym się dysponuje. Tekst sprzedaje, dlatego warto zadbać o to, by dobrze go zaprezentować.
A teraz najważniejsze!
Skąd pozyskujemy wiedzę dotycząca przedsiębiorstwa klienta, na podstawie której możemy dopasować persony, wyznaczyć strategię, ustalić cele strony, USP, zdefiniować strukturę, itd…? Oczywiście od Klienta! Jak widać, ma on kluczowy wpływ na proces tworzenia strony internetowej, szczególnie w jego pierwszych etapach. Innymi słowy – zanim przystąpimy do projektowania w praktyce, musimy poznać solidną dawkę teorii.
Podczas projektowania podejmujemy szereg różnych działań, ale bez wątpienia są wśród nich takie, które wymagają od klienta większego zaangażowania. O takie zaangażowanie prosimy, by móc dostarczyć stronę, która będzie satysfakcjonować zarówno naszych Klientów jak i nas samych. Win-Win situation!
I to by było na tyle… oczywiście jeśli chodzi o background 😉 Przecież nawet nie siedliśmy jeszcze do komputera! 😉 O tym, co dzieje się dalej opowiemy następnym razem!
Chcesz zbudować doskonałą stronę WWW?
Wypełnij nasz formularz, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h i porozmawiamy o Twoim biznesie oraz jego potrzebach w zakresie budowy strony WWW.